BilgiBlog

Bisiklet Başkenti Amsterdam

Bir şehrin motorlu araçların hakimiyetinden kurtularak nasıl bisikletlere döndüğünün ve bisiklet başkenti olduğunun hikayesini anlatacağız sizlere… Otobüsle Avrupa Turu programlarımızın kemikleşen rotalarından biri olan Hollanda’nın başkenti Amsterdam, dünyada şehir içi ulaşımda en fazla bisiklet kullanılan şehirlerden bir tanesi. Bisiklet Amsterdam’da yerel halk tarafından artık bir kültür olmuş durumda. Trafik ve yol kuralları bisikletler baz alınarak planlanırken trafikte ilk geçiş hakkı bu şehirde çok şaşıracaksınız ama bisikletlerde. (Bkz. Amsterdam Gezi Rehberi & Bisiklet Başkenti Amsterdam)

 

Amsterdam, Utrecht, Gröningen ve  Zwolle gibi şehirler Hollanda’da geçiş üstünlüğünü yayalara  tanımıştır.

Otobüsle Avrupa Turu’nda Amsterdam’a geldiğinizde sizi şaşırtacak olan bu kültür daha sonra hayranlık oluşturacak ve neden bu kültürü bizde kazanmıyoruz sorularını bir çok kez kendinize soracaksınız. Amsterdam’ın nasıl bisiklet başkenti olduğunun altında yatan tarihi bir kaç nedenden bahsedelim.

Bisiklet Başkenti Amsterdam, Özgürlükler Şehri Amsterdam | Otobüsle Avrupa Turu | Amsterdam Gezi Rehberi |Avrupa Turu
Otobüsle Avrupa Turu. Amsterdam Gezi Rehberi.

2. Dünya Savaşı’ndan sonra Hollanda ekonomisi hızla büyümeye başladı. Bu durum refah seviyesini artırırken halkın zenginleşmesini de sağladı. Tarih 1950 yılını gösterdiğinde özgürlükler şehri Amsterdam’da araç sayısı ciddi anlamda artmıştı. Bu durum daha o yıllarda trafik sorununu da içinden çıkılamaz noktalara taşıdı. Hollandalılar yaşanan bu trafik kriziyle birlikte çözüm yolları aramaya başladılar.

Tarih 1970’li yılları gösterdiğinde motorlu araç sayısı çok ciddi bir biçimde artmıştı. Artan trafik ile birlikte tabii ki trafik kazaları da şehirde baş göstermeye başladı. Birçok kişi bu kazalarda hayatını kaybetti.  Şehrin bazı bilinen ve önemli binalarının yol ve otoparklar bahane edilerek yıkılması ise artık halkı küplere bindirmişti. (Bkz. Amsterdam Gezi Rehberi & Bisiklet Başkenti Amsterdam)

Stop Kindermood

Tarih 1973 yılını gösterdiğinde sokakta oynayan bazı çocukların araba kazaları sonucunda ölümü bardağı taşıran son damla oldu. ’Stop Kindermood’ çocuk ölümlerini durdurun sloganı ile  başlayan eylemler Amsterdam’da ve Hollanda genelinde ciddi bir destek görerek büyüdü. Protestolar ve 1973 yılında Hollanda’da yaşanan petrol krizi ile birlikte Amsterdam’da şehir içi araç trafiğine kapatıldı. Bu durum insanları alternatif ulaşım yöntemleri aramaya itti. (Bkz. Amsterdam Gezi Rehberi & Bisiklet Başkenti Amsterdam)

 

Evet halk artık bisiklet kullanmaya başladı.

Hollanda nüfusu 17 milyon olmasına rağmen ülkede yaklaşık 23 milyon bisiklet bulunuyor. Lahey ve Tilburg’da ilk bisiklet yolları inşaa edildi. Zamanla ülke genelinde bisiklet yollarının inşaasına devam edildi. Bugün 35.000 kilometrelik bisiklet yoluna sahip olan Hollanda’da sadece şehir içinde değil şehirler arası ulaşımda kullanılmak için 6.000 kilometreden fazla bisiklet yolu bulunuyor.  7’den 70’e bütün Hollandalılar bisiklet kullanıyor ve bu kültür tüm ülkede oturmuş durumda. Darısı başımıza diyelim o halde… (Bkz. Amsterdam Gezi Rehberi & Bisiklet Başkenti Amsterdam)

Yorum

E-Posta Adresiniz Yayınlanmayacaktır. Doldurulması gerekli alanlar * ile işaretlenmiştir.